سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هرکس خود را نشناسد، به غیر خود نادانتر باشد . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 14

با استقلال کشورهای عربی از استعمار اروپاییان، قدرت به دست کسانی افتاد که در طول این مدت خارج نشین بوده و گرایش هایی غربی داشتند.در این دوره اعراب برای تبدیل شدن به یک کشور متمدن دست ازعقاید وباورهای خود برداشتند و باسردمداران خود همکاری کردند. سرانجام پس از چند دهه قربانی کردن خود و باورهای شان مشاهده کردند که نه تنها به پیشرفت موردنظر دست نیافتند بلکه هویت و اعتقادشان را نیزاز دست داده اند، دیگر نه اسلامی بود که به آن بنازند و نه تمدنی که مایه سربلندی شان گردد.

عزت اعراب پایمال شده بود وآنان نیز به خوبی از این امر آگاه بودند اما منتظر جرقه ای بودند که این جرقه در تونس پدید آمد و در بسیاری از کشورهای عربی شعله ور شد.

تونس:

برای سالهای متمادی در تونس خفقان شدید حکم فرما بوده و مردم به هیچ وجه حق مخالفت و اظهار نظر درباره حکومت و مسئولین آن را ندارشتند. درتونس مخالفت با پلیس هم امکان نداشت(اگر پلیس تو رادستگیر کرد،حتی بی دلیل تو حتما مجرم هستی) اما با وجود بیکاری مضمن،عدم امنیت حتی از جانب پلیس ونبود آزادی بیان اعتراضی از سوی مردم صورت نمی گرفت و کوچک ترین مخالفتی سرکوب می شد.

شروع انقلاب:

انقلاب در تونس با خودسوزی جوانی به نام محمد بوعزی آغاز گردید.او که فارغ التحصیل دانشگاه بود به دلیل نبود شغل با گاری خرج خانواده خود را تامین می کرد اما یک روزپلیسی بی هیچ دلیل وسیله امرارمعاش وی را مصادره و با وجود اعتراض جوان به آن پلیس و مقامات بالاتر، تهدید به خودکشی وحتی اقدام به آن توجهی به وی نکردند تا اینکه درنهایت مردم او را به بیمارستان منتقل کردند ولی جان سپرد.

کشته شدن جوانی بی هیچ دلیلی موجه و بدون ارتکاب حتی یک جرم کوچک موجب خشم مردم شد.فردای آن روز مردم ه خیابان ها ریختند.روز اول نیروهاد پلیس به دلیل غافلگیری عقب نشینی کردند. روز بعددرگیریر ها شدیدتر شد و در این بین چند تن از مردم و نیروهای پلیس کشته شدند.با کشته شدن ـن ها مردم دریافتند که می توان در مقابل پلیس ایستاد و او را کشت و اینکه کشته شدن برای مبارزه با ظلم امر خاصی نبوده و طبیعی است.

بعد از سه هفته درگیری ها به پایتخت تونس کشیده شد.بعد از آن بن علب یا اعلام اینکه صدای انقلاب مردم تونس را شنیده است اعلام کرد وزیر کشور را عوض خواهد کرد. با این اقدام مردم فهمیدند قدرت آن را دارند که وزیر کشور را تغییر دهند.

پس از آن بن علی با هدف آرام کردن مردم به دیدن جنازه محمد بوعزی در بیمارستان رفت همچنین مادر وی را به کاخ خود دعوت کرده و از او پذیرایی کرد! اما این اقدامات به نتیجه ای نرسید و در ادامه پلیس از مقابله با مردم ناتوان ماند. بن علی دستور به دخالت ارتش داد.

در تونس همواره قوای ارتش مورد تحقیر قرار گرفته، به دلیل نبود جنگ خارجی در حاشیه بودند واین پلیس بود که همواره مورد توجه قرار می گرفت. لذا پس از دستور بن علی مبنی بر دخالت ارتش، فرمانده آن از دستور ود سرپیچی و از حمله به مردم خودداری کرد. با عزل این فرمانده ود تبدیل به قهرمان مردم شد.ضمن آن که بن علی پس ازسه روز فرمانده معزول را دوباره بر سر کار آورد، این اقدام پیامی بود برای سایر فرماندهان ارتش که به راحتی می توانند از فرمان رئیس جمهور سرپیچی کنند.

با شدت یافتن مبارزات، بن علی که ابتدا قرار بود فرانسه فرار کند با مخالفت چپی های پارلمان فرانسه، ناچار به جزیره ای کوچک در مدیترانه به نام "مالت" فرار کرد. در حال حاضر مبارزات مریم تونس برای تغییر کامل دولتمردان ادامه دارد.

لیبی:

لیبی کشوری است وسیع( حدود 100هزار کیلومتر وسیع تر ازایران) که به علت وجود صحراهای بزرگ جمعیتی حدود 5/6 میلیون دارد، دارای بیش ترین ساحل در کناره دریای مدیترانه بوده و نفت فراوان دارد.

لیبی ابتدا مستعمره ایتالیا و تا سال 1951 تحت نظارت فرانسه و انگلیس بود. پس از آن اعلامک استقلال کرده و حکومت پادشاهی در آن برقرار گردید تا آن که در سال1996 قذافی به همراه چند ارتشی دیگر دست به کودتا زده و حکومت جدیدی تشکیل داد.

قذافی خود دارای شخصیتی است که هیچ کس از رفتن او ناراحت نخواهد شد.از ویژگی های وی آن است که علاقه فراوان به حاکمیت جهان عرب داشته و همواره به مسائلی که به او مربوط نبوده وارد می شد.بسیاری دلیل دستگیری امام موسی صدر توسط قذافی را همین امر دانسته اند.همچنین اقدامات متناقض فراوانی از ود دیده شده استب برای مثال در جنگ ایران و عراق لیبی از محدود کشورهایی بود که در تهیه تسلیحات به ایران کمک می کرد اما پس از مرگ صدام قذافی 3 روز عزای عمومی اعلام کرد!

قذافی با غرب نیز میانه خوبی نداشته و تنها در چند سال اخیر به برقراری روابط با آنان روی آورده است. در حال حاضر نیز نیروهای ناتو در پشت مرزهای لیبی قرار گرفته اند و ضمن تاکید رهبران غربی بر برسی تمامی گزینه ها اخیراً احتمال گزینه نظامی توسط اوباما مطرح شده است. این درحالی است که مردم لیبی به شدت با دخالت بیگانگان مخالفت کرده و اعلام کرده اند که درصورت دخالت نیروهای ناتو در مقابل آنان ایستادگی خواهند کرد.

مقابله با آمریکا:

درحال حاضر برخی معتقداند که نمی توان با آمریکا مقابله کرد و این انقلاب ها با سوء استفاده از نبود رهبر و سیاست های آمریکا مصادره خواهد شد و به سرانجام نمی رسد.

پاسخ این افراد آن است که باید قرت خدا را دید؛خداوند بزرک است و دستی بالای دست او نیست "و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین"، "ید الله فوق أیدیهم" . انقلابیون هوشیار اند و انقلاب شان انقلابی اسلامی است خداونی نیز آن ها را تنها نخواهد گذاشت .

به گفته تحلیل گران این خیزش حداقل با 10 سال تغییر رخ داده است که البته مقصر اصلی این امر ما هستیم. امروز دنیا بویژه مسلمانان جهان، تشنه تفکرات امام(ره) هستند ولی آن گونه ک باید از سود ما پاسخ دریافت نکرده اند.

امتیازات سیاسی و اقتصادی دل کسی را به دست نخواهد آورد. این قبیل امور با امتیازات بالاتر توسط سایر کشورها، تغییر اشخاص از بین خواهد رفت.وظیفه ما کار فرهنگی و نیرو ساختن است تنها در این صورت است که به آرمان صدور انقلاب دست می یابیم و اگر زمانی بود که ما نباشیم نیروی ساخته شده هست و کار خود را خواهد کرد.


 نوشته شده توسط شاهزاده ی کویر در جمعه 89/12/27 و ساعت 1:26 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 7
مجموع بازدیدها: 20152
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه